Vi er vant til, at det hele foregår online i dag, og derfor kan det nogle gange være godt at gøre noget helt andet. Hele virksomheder kan klare sig udelukkende på nettet og tale med medarbejdere, der sidder forskellige steder på kloden. Vi lever i samfund, hvor vi hele tiden er i kontakt med kolleger, venner på Facebook og virksomheder på LinkedIn. Der er et enormt pres på os i forhold til at være up-to-date og med på beatet, men nogle gange vil en modstrøm være med til at holde prioriteterne på plads.
Når du fysisk skriver noget ned på papir, gør det for det første, at mange husker planerne bedre. For det andet ligger der en enorm befrielse af sindet i den forstand, at medarbejderne får sluppet tanken, aftalen eller strategien ned på papir i stedet for at optage hovedet med tanken. Ofte kan sidstnævnte være utroligt forstyrrende og kan i sidste ende fjerne fokus.
Denne artikel tipser dig om, hvad du – som leder af et firma – kan gøre for at udnytte de offline muligheder, der findes. Særligt fokuserer artiklen på at finde frem til, hvordan kalenderen kan få en ‘revival’ hos dine medarbejdere.
Dét kan en kalender gøre for dine medarbejdere
Hvis du har et ønske om at give dine medarbejdere mulighed for at holde overblik i løbet af arbejdsdagen, bør du uddele kalendere. En fysisk papirkalender giver mulighed for at:
- Holde overblik. Overblik starter med en kalender. Et skarpt overblik kan du skabe ved, for eksempel, at kigge frem mod den næste uge og bladre frem og tilbage imellem dagene. Dette kan du eventuelt gøre til en rutine fredag middag eller eftermiddag.
- Informere om den kommende uge/måned. Skal dine medarbejdere melde tilbage til dig, og har du en sekretær, er det et must, at du sørger for, at vedkommende har en fysisk kalender tilgængelig, der kun gør sig gældende for dig. På denne måde kan din sekretær nemt svare for sig, når du har brug for at vide, om du skal noget onsdag d. x kl 14.
- Undgå forvirring. Har du aftaler noteret sort på hvidt, er der ikke plads til forvirring og alle er bogstaveligt talt ‘på samme side’.
- Undgå at misse aftaler. I forlængelse af forrige punkt undgår du at misse aftaler, fordi du klart har skrevet en aftale ned på den bestemte dags fysiske side.
- Vedligeholde håndskriften. Måske virker det som et dårligt argument, men hvis I er et firma, der gør en dyd ud af at skabe dygtige medarbejdere, handler det i høj grad om at skabe en forståelse via en skarp og læselig håndskrift. Det vil i sidste ende gavne dine medarbejdere i fremtidige præsentationer til møder eller lignende. Her kan en god håndskrift være et gyldent værktøj på tavlen.
Gå i en modsat retning, men tilpas det
Der er mange fordele ved at styre dele af dit firma i en mere offline-retning. Der er naturligvis et hav af fordele ved at være online – det kunne give en hel afhandling i sig selv. Den vigtigste ‘take-home lesson’ må være, at der kan være nogle fordelagtige egenskaber ved enkelte papirbaserede løsninger, selvom de virker gammeldags.
Et andet eksempel kan være at sende breve ud, da det – i dag – kan virke som en stor indsats for at sende information, regninger eller nyhedsbreve ud. Mange modbevægelser virker stærke, hvis de bliver taget i brug i dag. Sørg blot for at tilpasse det til de moderne tider, så papiret er miljørigtigt.
Et tredje eksempel kan være at markedsføre dit firma på en mere offline-måde. Du kan for eksempel markedsføre dit firma i butikker, supermarkeder eller på info-stolper i byen eller lokalområdet. Det hele afhænger selvfølgelig af dit firmas strategi, og om jeres segment vil støde på de offline markedsføringskampagner.
Skriv et svar